Elbillading i enebolig: Ekspertenes tips til deg som installerer

Elbillading i enebolig: Ekspertenes tips til deg som installerer

Det blir mer og mer vanlig å lade elbilen hjemme, men det kreves mer enn proff installasjon for å levere en god løsning.

— I eneboliger er det fremdeles mange som bruker stikkontakt (Schuko) fremfor ladeboks. Nå som brannsikkerhet og forskrifter får stadig større fokus, er det viktig at du som fagperson presiserer viktigheten av et skikkelig ladepunkt overfor sluttbruker, sier Frode Braaten, leder for eMobility i Micro Matic.

Han forteller at installering av ladeboks får større og større aksept hos elbilbrukeren og prater ofte med folk om ladevaner i hjemmet. Inntrykket er at folk flest bryr seg mye om profesjonell veiledning og gode lademuligheter. Samtidig ser Braaten at profesjonelle installatører stadig utfordres av tung markedsføring fra «uprofesjonelle» salgskanaler som ikke har fagkunnskapen som kreves for å tilby gode løsninger.

— Her mister installatøren muligheten til å påvirke valget. Dette forsterker bare budskapet om hvor viktig det er å være proaktiv og kunnskapsrik, sier Braaten.

Frode Braaten, ekspert på elbil og elbillading i Micro Matic.
ELBILENTUSIAST: Frode Braaten, leder for eMobility i Micro Matic.

De største fordelene med en hjemmelader

Braaten forteller at sikkerhet er det absolutt viktigste argumentet for å installere ladeboks hjemme.

Det er en reell brannfare knyttet til høye belastninger i et elektrisk anlegg, men for en vanlig forbruker er ikke dette nødvendigvis noe man tenker over så lenge kontakten passer.

— Ved kontinuerlig lading på Schuko vil det oppstå varmegang over tid. Derfor er det viktig å ha et ordentlig ladepunkt uansett ladeeffekt og kjøretøy, sier Braaten.

For de fleste er også komfort og effektivitet et stort pluss. En hjemmelader med fastmontert kabel gjør ladingen rask og enkel, blant annet fordi man slipper å ta kabelen inn og ut av bilen hver gang. For andre er det hensiktsmessig med en lader uten fast kabel, for eksempel dersom man har flere elbiler. Micro Matic tilbyr ladebokser for hjemmebruk både med og uten fastmontert kabel.

Vet du hva dette er?

EO ALM lastdelingsenhet fra Micro Matic
EN SMART LITEN DINGS: Denne enheten forvalter og fordeler energi for mer effektiv lading.

Dette er ALM (Automatic Load Management), en liten dynamisk laststyreenhet som sikrer mulighet for lading i de fleste installasjoner, uavhengig av tilgjengelig effekt. I praksis betyr det at den måler hvor mye energi som går ut av en bolig, og leder tilgjengelig energi ut til ladepunktet.

— Systemet tilbyr dynamisk laststyring og mulighet for flere ladestasjoner i eksisterende installasjon, uten fordyrende smarte ladere, operatørtilknytning eller ombygging av elektrisk anlegg, forteller Braaten.

Det gjør enheten optimal for husholdninger med flere elbiler, eller i rekkehus og flermannsboliger som ikke trenger avanserte løsninger for borettslag.

— Før i tiden var det vanlig å bruke elbil som sekundærbil. Nå som bilene blir større og mer familievennlige, velger stadig flere elbil som primærbil. Det betyr større behov for trygge ladepunkt samt flere ladepunkt per husstand, tilføyer han.

Inspeksjon først, salg etterpå 

Det er viktig å kartlegge eksisterende installasjon og hvilke behov kunden har før kjøp av hjemmeladestasjon, både nå og i fremtiden. Er det plass til nye sikringer i sikringsskapet? Hvilke ladevaner har kunden, og setter bilen noen begrensninger for valg av løsning?

I tillegg må du kartlegge strømnettet og ledig effekt i fordelingen.

— Noen ganger er installatørens vurdering i samsvar med kundens behov, og andre ganger ikke. Det er viktig at du har mye kunnskap om emnet og nok alternativer til å anbefale en tilpasset løsning for hver enkelt installasjon. Samtidig må du evne å forklare komplekse begrensninger og muligheter på en enkel måte overfor sluttbruker, sier Braaten.

Han forteller at en av de største begrensningene for hvor fort en bil kan lade ligger i bilen – ikke i ladestasjonen.

Den største begrensningen er imidlertid for lite tilgjengelig effekt i eksisterende installasjon, eller for liten plass i sikringsskapet. I disse tilfellene kan du bruke en lastdeler for å tilfredsstille kundens ønske.

LES OGSÅ: Dette er verdens minste elbil-lader

Sjekkliste: før installasjon av hjemmelader

Er det plassmangel i sikringsskapet?
Velg lader med DC-deteksjon som bare har behov for en standard jordfeilautomat, og ikke tilleggsjordfeilbryter type B.

Hvilken ladeeffekt skal ladeboksen ha?
Elbilforeningen anbefaler å kjøpe ladeboks med ladeeffekt opptil 7,4 kW med 230V-anlegg eller opptil 22 kW med 400V anlegg. Da får sluttbruker en ladeboks som er klar for fremtidens elbiler.

Løs eller fastmontert kabel?
Ladebokser kommer med både løs- og fastmontert kabel. Du får ladebokser med kabler fra 2 til 10 meter. Velg den kabelen som passer best til sluttbrukers behov. Standard lengde er 4,5 til 5 meter.

Hvilket strømnett er kunden tilkoblet?
Er kunden tilkoblet IT eller TN-nett? Med unntak av Sørvestlandet og noen spesielle områder er IT-nett vanligst her til lands. Bergen har TT-nett.

OBS: TT- og IT-nett har ikke 400V som en del biler trenger for å oppnå fullt ladepotensial, mens andre ikke har behov for mer enn 230V for å lade med fullt potensiale. Alle biler kan lade på 230V, men ikke alle kan lade på 400V.

Har kunden overspenningsvern installert?
Overspenningsvern beskytter mot uventede spenningsendringer som lyn og torden. Husk å sjekke om forbruker har dette installert. Dette er et krav i alle nye sikringsskap. Dersom ikke forbruker har overspenningsvern må dette installeres før elbillader. Sitter det et overspenningsvern i sikringsskapet som beskytter hele anlegget, er kravet ivaretatt for elbillading.

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo