Elbillading: Installatørene utfordres av forbrukerne

Elbillading: Installatørene utfordres av forbrukerne

Elbilentusiaster har ofte tilegnet seg masse kunnskap før installatører kommer på banen. Installatørene må vise at de har kompetansen, mener Kjetil Hulbach i Schneider Electric.

I dag kjører det nær en kvart million elbiler på norske veier, og brukerne har tilegnet seg solid kunnskap om elbillading.

Ifølge Kjetil Hulbach i Schneider Electric har du fremdeles gode forutsetninger for å vite mer enn forbruker, men det krever at du følger med på utviklingen. Han har følgende råd til deg som installatør:

Hold deg oppdatert på digital utvikling

Mange elbileiere er svært oppdaterte på hva de trenger. Derimot ligger Internet of Things (IoT) på et høyere kunnskapsnivå enn hva man kan forvente av mannen i gata. Hulbach mener digital utvikling krever at bransjen utvider perspektivet, men at du som fagperson bør ta ansvar for egen læring.

— Vi ønsker å heve kompetansen hos fagfolk slik at de er rustet for en spennende tid med IoT i el-faget. Digitalisering åpner opp for mange spennende forretningsmuligheter på en rekke områder, og elbillading er definitivt et av dem, mener Hulbach.

Schneider Electric ønsker å bygge ett partnernettverk med installatører som får tilbud om kurs og opplæring om ladeanlegg, standarder og vehicle 2 grid (V2G) løsninger.

— Som EVlink-partner vil vi gi installatøren de riktige verktøyene for å selge og drifte ladeanlegg, og bidra med kunnskap overfor sluttkunde.

Og smart teknologi

I dag estimerer Google Maps hvor lang tid du vil bruke på å komme deg til og fra jobb. På sikt kan det hende at elbiler lærer seg kjøremønster for å estimere hvor mye ladetid du trenger hver dag. Med denne typen datainnsamling kan man potensielt optimalisere slik at den som kjører mest vil bli prioritert ved lading i større ladeanlegg.

— Dette ligger foreløpig litt frem i tid, men utviklingen skjer fort – så når det skjer er vanskelig å spå. Det vi vet er at det jobbes med løsninger fra en tredjepart som kan tilby tjenestene, forteller Hulbach.

SER FREMOVER: Kjetil Hulbach, Schneider Electric.

Vær en god rådgiver

Noe av det viktigste du som fagperson kan gjøre er å illustrere viktigheten av å velge riktig leverandør overfor sluttbruker. Ifølge Hulbach bør leverandører med åpne kommunikasjonsprotokoller være et opplagt valg.

– Når det kommer nye løsninger skal man ha mulighet til å integrere disse i eksisterende løsning. Binder man seg til en leverandør med proprietære kommunikasjonsprotokoller er man bundet til denne leverandøren i hele anleggets levetid. Jeg tror enhver forbruker ville takket ja til fritt valg av produkter og løsninger.

Hulbach mener OCPP (Open Charge Point Protocol) direkte i ladestasjon er den beste løsningen. Han mener dessuten at det er viktig at installatører ser på bygget i sin helhet, istedenfor å fokusere på ladeanlegget isolert.

– Ved å kombinere byggautomasjon med lading oppnår man flere fordeler og kan optimalisere bruken i større grad. Et eksempel kan være å integrere ladeanlegg og solcellepanel, sier Hulbach.

en veggtilkoblet ladeboks for el-bil
POPULÆR INSTALLASJON: Disse boksene er ikke uvanlige å se i norske garasjeanlegg nå til dags.

 

Hjelp kunden med å se fremover

Elbiler og plug-in hybrider leveres enten med type 1 eller type 2 ladekontakt i bilen. Det er dette som bestemmer hva slags type ladekabler kunden trenger.

– Vi opplever at mange bestiller ladestasjon tilpasset bilen de har i dag, uten å tenke på at den skal brukes på andre biler senere. Her bør installatør komme på banen og anbefale riktig produkt, sier Hulbach.

Han anbefaler å velge EVlink-ladestasjon med T2-uttak uten kabel som lader alle typer elbiler. Til denne trenger man enten en ladekabel med T2-T1 eller T2-T2 uttak.

For nye elbiler er T2 kontakt standarden for AC lading. Dersom man har en elbil med T2-uttak kan man velge EVlink-ladestasjon med fast kabel.

Vis hvordan man kutter kostnader 

Prisen på en installasjon bestemmes av antall meter kabling, men det er ting du kan gjøre for å redusere installasjonstid og kostnad for sluttkunde.

– En strømskinne kan sammenlignes med et langt sikringsskap med mulighet for uttak langs hele skinnen. Det muliggjør lading på alle parkeringsplasser og kan utvides uten strømutkobling. Her er installasjonskostnaden lik for alle som ønsker ladestasjon.

Strømskinner leveres fra 63 A til 1000 A, som dekker alle behov i et borettslag. Schneider Electric anbefaler å dimensjonere strømskinnen med tanke på fremtidig behov og utvidelse.

– Vi leverer flest strømskinner med 160 og 250 Ampere. Det er viktig å velge en strømskinne som er stor nok slik at man overfører tilgjengelig energi der det er størst behov, sier Hulbach.

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo