Har du hørt om masterdata?

Har du hørt om masterdata?

5 min

Rask tilgang på fyldig produktinformasjon blir bare viktigere og viktigere. Les mer om hvordan denne gjengen fra Onninen gjør hverdagen enklere for kundene.

– Vår viktigste oppgave er å sikre at kundene våre får riktig og tilstrekkelig informasjon om alle produktene vi tilbyr, forteller Anette Røhnebæk, leder for masterdata i Onninen.

Sammen med kollegene Kristin, Turid, Kine og Tone sørger hun for at alle masterdata fra leverandørene er lett tilgjengelige i nettbutikken Onnshop.

Masterdata omfatter et bredt spekter av produktinformasjon, alt fra vekt, volum og monteringsanvisninger til bilder, strekkoder og YouTube-filmer.

Håndterer informasjon om 100 000 produkter

Med mer enn 100 000 produkter er det viktig for Onninen at leverandørene leverer gode produktdata.

Anette Røhnebæk (bak) og resten av masterdata-gjengen i Onninen. Fra venstre i sofaen: Kristin Halten-Eggen, Turid Høgmoen, Kine Fyhn Østeraas og Tone Lise Balchen.

I dag må byggebransjen forholde seg til ETIM-standarden, en internasjonal styringsmodell som skal sikre at datainnhold og kvalitet er på et nødvendig nivå. Det betyr imidlertid ikke at masterdata-gjengen kan legge beina på bordet.

– Vi jobber kontinuerlig med å systematisere data og informasjon. Når vi ser at informasjonen ikke er tilstrekkelig, kontakter vi leverandøren for å hente inn det som mangler, sier Røhnebæk.

Ta masterdata på alvor

Dersom man ikke tar masterdata på alvor, kan det få konsekvenser. Produkter med mangelfull beskrivelse blir ofte valgt bort til fordel for andre produkter med mer utfyllende informasjon. I tillegg kan databasene avvise produkter som ikke er godt nok beskrevet.

– Man kommer ikke utenom dette. De som ikke leverer gode masterdata, kommer til å tape på det, slår Røhnebæk fast.

Samarbeider med leverandørene

En leverandør som tar masterdata på alvor er Schneider Electric. Selskapet er spesialister på løsninger for energistyring- og automatisering. Sven-Erik Isaksen, som er ansvarlig på området i Norge, forteller at høyt kundefokus driver den digitale satsingen i selskapet.

– Vi vet at de fleste kjøpsprosesser skjer på internett, og at det er enklere å ta valg når produktinformasjonen er god. Derfor jobber vi kontinuerlig for å sikre mer og bedre data. Vi har et godt samarbeid med Onninen, og møtes ofte for å finne ut hvordan vi kan gjøre hverandre bedre, avslutter Isaksen.

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo