Her kan kundene ta og føle på fremtidens hus

Her kan kundene ta og føle på fremtidens hus

3 min

Vi har besøkt Smart City Store, et showroom for smarthusløsninger, midt på Torvet i Lillestrøm.

Elektrobedriften Smart Elektro har siden oppstart i 2002 vokst til 65 ansatte. I 2013 så de mulighetene ved å gjøre noe utradisjonelt i bransjen, nemlig lage et showroom for sine smarthusløsninger. Med en produktportefølje som er relativt ny for forbrukeren, har en fysisk utstilling vist seg å være en effektiv måte å overbevise kundene på.

– Rørleggerne og baderomsbransjen har gjort dette i mange år. Det er på tide at også elektrobedriftene lar kundene selv få se og føle på hvilke tjenester og produkter de kjøper. Vi opplever at kundene får mye igjen for å se de ulike produktene med egne øyne, helt fra hvilket brukergrensesnitt de ønsker på smartpanelet, til hvilken styrke på downlightsene de ønsker, sier serviceleder i Smart Elektro, Magnus Fosjord.

Strømsparende smarthusløsninger

Han tar oss rundt i butikklokalet midt i Lillestrøm sentrum og viser frem den ene smarthusløsningen etter den andre.

– Hey Google, skru på ladestasjonen, kommanderer Fosjord.

Når ladestasjonen skrur seg på, slår samtidig varmtvannsberederen og varmekablene seg av, akkurat slik det er programmert. Dette er løsningene som vil spare forbrukeren for penger, samtidig som det tilfører komfort og sikkerhet til de enkelte hjem. For å unngå høye strømpriser når det er flere som benytter seg av strømnettet samtidig, er det kostnadseffektivt å kun kjøre enkelte store laster (utstyr som bruker mye kW) av gangen.

Vegg fylt med ulike løsninger fra smart elektro as
FYSISKE PRODUKTER: I lokalene har Smart City Store et bredt utvalg av produkter og tjenester.

Kan spare inn investeringer på 4-5 år

Ved å programmere forbruket slik at man aldri får høye topper på kWh måleren, vil strømregningen være stabil og lavere enn den ville vært uten slike løsninger.

– Det er klart at god programmering sikrer deg mot uventede høye strømregninger. I tillegg vil smarte løsninger gjøre boliger mer sikre, samtidig som det vil øke komforten i hjemmet, fortsetter Fosjord.

– Med dyrere strømpriser i fremtiden kan kostnadene for smarthusløsninger være tjent inn på fire-fem år. På systemer der man kan styre lys, varme og andre laster som bruker mye kW er det mye strøm å spare. Strømsparing er et veldig godt argument å bruke overfor kunder.

Magnus Forsjord i smart elektro as
GLAD I SMARTE LØSNINGER: Magnus Fosjord, Smart Elektro AS.

På lag med bransjen

Smart Elektro gjør i tillegg til å drive showroom også vanlige el-installasjoner. Som om ikke det var nok gjør de beta-testing på nytt utstyr, og har avtaler med leverandører, blant andre Onninen, som gjør samarbeidet fruktbart for begge parter.

– Vi ønsker å dele vår kompetanse, siden vi er ledende på feltet. Derfor gjør vi beta-testing av nye løsninger. Samtidig har vi lokale avtaler med leverandører, som gjør at vi alltid har det nyeste utstyret på plass i butikken. Kundene er fornøyde, de kjøper løsningene, og det totale strømforbruket går ned, avslutter han.

sofakrok i smart city store
I MØTE MED KUNDEN: Her diskuterer man hvilke behov og løsninger som passer for den enkelte kunden.

 

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo