Mindre kunnskap gir færre oppdrag

Mindre kunnskap gir færre oppdrag

5 minutter

Kundene etterspør smartere løsninger, men elektrikere har ikke svarene som forventes. Det gjør at bransjen seiler akterut i eget farvann, mener elektrikeren selv.

I Oscars gate, like bak Det kongelige slott, har elektrikerbedriften MerElektro AS jobbet målrettet i mange måneder. Planen er å gjøre den over hundre år gamle bygården om til et smart næringsbygg.

Side om side med tømrere og malere har de strippet ned hele bygget for elektroinstallasjoner, før det skal totalrenoveres og gjøres om til en privat medisinsk klinikk. Målet med smarthusvalget er at kunden skal oppleve resultatet som enkelt og intuitivt å bruke. I tillegg skal de spare strøm og tilhørende utgifter.

– Her blir det smart styring av lys, varme, skjermer, adgangskontroll og porttelefon. Alt i ett og samme system. Vi lager en full integrasjon som gjør det enkelt for kunden å bruke, forteller Roger Fischer Jensen i MerElektro AS.

– Det er vi som utfordrer kunden på dette. De vet ikke alltid hva de selv ønsker før de vet hvilke muligheter de har. Da gjelder det for oss å være oppdatert på det siste, fortsetter han.

roger fischer jensen med hjelmen under armen, smilende i portrett
GLAD I SMARTE LØSNINGER: Roger Fischer Jensen i MerElektro AS har alltid en løsning på lur når kunden vil gå smart.

Ikke en oppdatert bransje

Fischer understreker at det finnes flere seriøse aktører der ute med nødvendig kompetanse som trengs for å selge smarthus. Samtidig mener han den kunne vært langt bedre, og at kunnskapsheving er et lite steg å ta for enklere innsalg, bedre jobber og et flottere og mer effektivt resultat.

– Jeg har en følelse av at folk i bransjen er litt redde for å ta i nye ting. Kunnskapen rundt teknologien er for dårlig, og det resulterer i suboptimale løsninger, sier Fischer Jensen, og fortsetter:

 – Når en kunde mener smarthusinstallasjoner blir for dyrt, er det elektrikeren sitt ansvar å fortelle dem hvorfor det ikke trenger å være det.

innvendig tak med ledninger stikkende ut av hull. Uferdig elektroinstallasjon.
PÅ GOD VEI: Det som på et tidspunkt var et helt nedstrippet hus, ser ut til å ta form. Fremdeles er det et stykke å gå før ferdigstillelse.

Kontroll med Control4

I Oscars gate har MerElektro valgt Control4, et kontrollsystem kompatibelt med andre systemer på markedet. Det gjør at Fischer Jensen har vært på handletur hos utvalgte leverandører.

– Vi bruker mye tid på research og jobber lenge med å finne de leverandørene som leverer varer som kan integreres i samme system. Nå ligger alt an til å være samlet ett sted – lyd, bilde, adgang, varme og lys, sier han.

Det medisinske senteret i Oscars gate vil med dette systemet spare 30 prosent av strømforbruket. Dette har MerElektro erfart gjennom installasjonen i andre næringsbygg. Forklaringen ligger i enkeltheten forbundet med å slå av lys, samt tidsinnstilte varmeinnstillinger.

– Men pris er ikke nødvendigvis vårt første og beste argument. En brukervennlig løsning som gjør bygget enkelt å bruke, med hensyn til kundens bruksmønster, er det folk trigger på. Det skal være intuitivt og enkelt, sier Fischer Jensen.

analoge brytere med byggeplass i bakgrunnen
HELGARDERING: Da kunden fortalte at de ville ha brytere i tillegg til trådløs mobilstyring, var ikke MerElektro vonde å be. Dette opplever de nemlig hos mange næringskunder.

En lojal og fleksibel grossist

I de ulike etasjene i bygget kryr det av mennesker i arbeid. Det er ikke bare elektrikere på jobb, men også murere, malere og tømrere. Et så stort prosjekt krever mye planlegging i forkant og oppfølging underveis, ifølge MerElektro.

– Det krever mye av oss i prosjekteringsfasen, men det er alltid godt investert tid. Å ha kontroll på de ulike håndverkernes timeplaner, samt levering av systemer og elektromateriell er essensielt i slike prosjekter, sier Fischer Jensen.

Onninen leverer sistnevnte til prosjektet i Oscars gate. 

– Jobben til en grossist er jo å legge til rette for en mest mulig effektiv byggeplass. Som mange vet er det små marginer å hente på selve el-materiellet. Da må vi overlevere på prosessene, sier Emil Vo, selger i Onninen.

Roger Fischer Jensen, Emil Vo i Onninen og Srdjan Bas i MerElektro prater sammen, ler og koser seg på jobb.
PÅ LAG FOR EN EFFEKTIV BYGGEPLASS: Roger Fischer Jensen, Emil Vo i Onninen og Srdjan Bas og i MerElektro.
Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo