Kobler montører sammen med ny app

Kobler montører sammen med ny app

Hvordan bygger man bro mellom en nasjonal elektrikerkjede og nærmere 1500 montører? For Elfag ble løsningen å utvikle en felles kommunikasjonsplattform.

– FIKS skal være en plattform som forenkler og effektiviserer hverdagen til montørene. Samtidig har vi en ambisjon om at appen skal være et nyttig verktøy for informasjonsdeling og kompetanseheving mellom oss og medlemsbedriftene, forteller Tom Erik Eie, kjedeleder i Elfag.

Det siste året har han og flere andre jobbet med å svare på en direkte oppfordring fra elektrikere i kjeden: «Bli mer inkluderende, og hold oss oppdatert».

— Montørene er vår viktigste målgruppe. Nå kan vi endelig presentere en kommunikasjonsplattform eksklusivt for Elfagere, sier Eie.

kjedeleder i Elfag, Tom Erik Eie og konseptansvarlig Ann-Kristin Rauntun.
STOR SPENNING: Kjedeleder Tom Erik Eie og konseptansvarlig Ann-Kristin Rauntun er spent på hvordan FIKS blir mottatt. Foto: Elfag.

FIKS er en plattform der man opplever felleskap – og hvor montører kan dele og anerkjenne hverandres innsats og arbeid

En app med brukerverdi

FIKS ble lansert i januar, og inneholder nyttig informasjon og verktøy som bidrar til å effektivisere hverdagen for elektrikerne.

– Vi vil bygge bro mellom oss, medlemmene våre og montørene. I FIKS kan brukerne dele stolte øyeblikk, utveksle erfaringer og chatte med bransjekolleger. Her får man også siste nytt fra oss og leverandørene våre, forteller Eie.

Dette finner Elfag-montørene i FIKS:

  • Nyhetsfeed med daglige oppdateringer fra Elfag, leverandører og andre montører
  • Leverandørprofiler med produkt- og kontaktinformasjon
  • Tilgang og lenker til nyttige verktøy og tjenester, blant annet NEK, Montørhåndboka, Onninen, Boligmappa og Enova
  • Bransjenyheter fra Elfag, leverandører og samarbeidspartnere
elektriker som installerer smarthusteknologi i en ny og moderne bolig.
BRUKERVENNLIG: Slik som all annen teknologi skal FIKS være enkel å bruke og gi merverdi for montøren. Foto: Elfag.

Montør om FIKS: nyttig og inspirerende

Flere hundre elektrikere har allerede begynt å bruke FIKS. En av dem er Ole-Magnus Kristiansen, elektromontør i Askestad-Aas Elektro.

— FIKS er et kjekt verktøy for å se nyheter fra leverandører. Det er også inspirerende å få inspirasjon og innspill fra andre montører. Personlig kan jeg finne på å gjøre en jobb litt ekstra bra når jeg vet at jeg kan vise den fram for andre montører, sier Kristiansen.

Illustrasjon av innhold i app med bilde av elektriker på jobb.
SOSIALT NETTVERK: Ole-Magnus deler ofte oppdateringer fra hverdagen med andre montører i FIKS.

Han har brukt appen siden den ble lansert i januar, og var også en av flere montører som bidro med innspill under utviklingen. Nå som den endelig er lansert, er Kristiansen glad for å se at Elfag møter målgruppens behov.

— Jeg bruker nyhetsfeeden mest. Der får jeg alt av nyheter, innspill og informasjon som er nyttig i hverdagen. FIKS inneholder også lenker til nyttige verktøy som NEK og montørhåndboka, forteller Kristiansen.

ung mannlig montør med Elfag-uniform.
FORNØYD BRUKER: Ole-Magnus Kristiansen i Askestad-Aas Elektro har brukt FIKS aktivt siden appen ble lansert i januar. Foto: Elfag.

Prioriterer innsikt foran magefølelse

Elfag brukte nesten et år på innsiktsarbeid før utviklingen av appen startet, og har snakket med montører over hele landet for å finne ut hva som preger arbeidsdagen. Kjeden har også et eget montørråd hvor kjeden får inn mange gode innspill. Et av dem var forslaget om en digital plattform som bygger stolthet og eierskap til kjeden.

— Det tok vi som en direkte oppfordring. Vi gjennomførte en rekke undersøkelser og intervjuer med montører og daglige ledere, for å finne ut hva de ønsket seg, sier Eie.

I dag er FIKS i ferd med å bli en viktig arena for elektrikere i kjeden. Eie presiserer at arbeidet med appen er langt fra over. Nå som FIKS endelig er lansert starter arbeidet med å optimalisere brukeropplevelsen. I den prosessen håper kjedelederen på innspill og tilbakemeldinger fra brukerne.

– Vi ønsker å gi montørene muligheten til å påvirke sin egen hverdag. Derfor håper vi at videreutviklingen av appen vil skje i direkte dialog med de som bruker den, sier Eie.

kvinnelig elektriker i elfag-uniform i samtale med en man i en moderne stue.
KJENNSKAP ER KUNNSKAP: Samtaler med montører, medlemsbedrifter og egne ansatte har vært viktige informasjonskilder under arbeidet med FIKS. Foto: Elfag.

FIKS er tilgjengelig for deg som er ansatt i en av Elfags medlemsbedrifter.

Trenger du mer informasjon om FIKS? Send en mail til elfag@onninen.com.

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo