Lading av elbil: Dette lurer forbrukerne på

Lading av elbil: Dette lurer forbrukerne på

3 min

Får du ofte henvendelser om lading av elbil og installasjon av hjemmeladestasjon? Vi har laget en oversikt over de vanligste forbrukerspørsmålene.

– Mange nordmenn går til innkjøp av elbiler eller ladbare hybrider. Andelen er forventet å øke betydelig i tiden fremover. Ved kjøp av en ny type bil er det mange som har ulike spørsmål til lading og ladestasjoner, sier Petter M. Johansen, teknisk sjef hos MicroMatic.

Hvordan bør jeg lade elbilen min?

Å lade en elbil skal være trygt og effektivt. Derfor anbefaler vi alle eiere av elbil og ladbare hybrider å investere i en hjemmeladestasjon (Mode 3). Dette vil både gi sikrere og raskere lading enn om man bruker en jordet husholdningskontakt.

– Norske elbileiere blir mer og mer opptatt av å lade hjemme. Det finnes en rekke løsninger for hjemmelading som sørger for at du kan lade bilen trygt og raskt, uten risiko for overbelastning eller brannfare. Våre ladestasjoner i Compact-serien kommer med ulike effekter og Type 1 og Type 2 plugg, forteller Johansen.

Dersom man likevel velger å bruke en jordet husholdningskontakt til daglig lading, er man pålagt å oppgradere kursen med en jordfeilbryter type B. Dersom laderen plasseres i tilknytning til huset – ikke i en frittliggende garasje – skal det også settes opp en egen kurs. Maks sikring for kursen er 10A. Det er likevel viktig å merke seg at dette kun bør være til «nødlading». Ved bruk av en jordet husholdningskontakt som primære ladekilde øker faren for varmegang. Derfor må man først påse at anlegget man har tåler en slik belastning, i tillegg til å sjekke anlegget for varmegang regelmessig.

Hva koster en hjemmeladestasjon?

En hjemmeladestasjon koster ca. 10.000 kroner for forbruker, i tillegg kommer kostnaden for elektrikerarbeidet.

– Stadig flere nordmenn velger elbil fremfor bensinbil. Det har ført til at boliger med hjemmeladestasjon blir ekstra attraktive på boligmarkedet. Derfor bør du råde kundene dine til å se på en hjemmeladestasjon som en lønnsom investering fremfor en kostnad, tipser Johansen.

Hvor lang tid tar det å lade en elbil?

Standard ladefart med hjemmeladestasjon er 3,6 kW/16 A. En slik ladestasjon kan eksempelvis lade en elbil med 31,5 kWh netto batterikapasitet på ca. ti timer. Har du litt igjen på batteriet, tar lading selvsagt kortere tid. En ladbar hybrid kan lades enda raskere – på rundt to og en halv time. Temperaturen ute vil imidlertid kunne påvirke ladehastigheten, ettersom ladingen går saktere ved kuldegrader.

Kan man bruke samme lader for elbil og ladbar hybrid?

Ja. Laderne ombord i bilene trekker maksimalt 3,6 kW/16A for ladbar hybrid og opp til 22 kW AC (400V/32A) for elbil.

Hvor mye koster det å lade en elbil hjemme?

Lader du bilen hjemme kan du som en tommelfingerregel regne 1 krone per kWh du lader. Størrelsen på batteriet i bilen din avgjør hva det koster å lade det fullt opp. Det vil nok uansett være betydelig rimeligere enn å fylle en bil med bensin eller diesel. Og rimeligere enn å lade på hurtigladere ute i «byen».

Hvor mye strøm trekker en elbil?

Strømforbruket til moderne elbiler blir gjerne satt til 0,2 kWh per kilometer, men avhenger av tyngden på bilen. Tar man utgangspunkt i gjennomsnittlig kjørelengde for biler i Norge, blir strømforbruket estimert til 3000 kWh i året.

Hva er forskjellen på en Type 1 og Type 2 lader?

Elbiler og ladbare hybrider leveres med enten type 1 eller type 2 ladekontakt i bilen. Dette avgjør hvilken type ladekabel du trenger. Med Type 1 får du en ladeeffekt på opp til 7,4 kW, mens Type 2 lader raskere og opp til 22 kW. Husk at du aldri får ut mer effekt enn laderen i elbilen kan ta imot. Alle nye biler vil komme med Type 2-kontakt fremover ettersom dette har blitt en EU-standard. Mange elbiler leveres også allerede med denne kontakttypen.

Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo