Produserer egen ladestrøm med solceller og brukte bilbatterier

Produserer egen ladestrøm med solceller og brukte bilbatterier

Mangelen på kapasitet i distribusjonsnettet skaper et uholdbart skille mellom de som får lade elbilen og ikke, mener administrerende direktør i Eaton Norge. Det har et innovativt boligsameie i Stavanger funnet en løsning på.

– Det er både dyrt og vanskelig å lade bilen hjemme dersom man bor i et borettslag eller sameie. Uten smart teknologi og bevissthet blant forbrukerne står vi potensielt overfor kostbare utbygginger i tiden fremover, mener Jon Helsingeng, administrerende direktør i Eaton Norge.

Han mener at dette er de tre største utfordringene norske borettslag og sameier står overfor:

  • Strømnettet er ikke bygget for at alle blokker og hus skal fungere som «bensinstasjoner».
  • Nye strømtariffer sørger for at strømmen blir dyrere på tider når flere bruker den samtidig.
  • Det er ikke bygget infrastruktur for elbillading.

Et stjerneeksempel på god sirkulærøkonomi

I boligsameiet Solvang produserer beboerne sin egen strøm for elbillading. Med 66 takmonterte solcellepanel produserer og overfører sameiet kortreist og fornybar energi til en batteribank i bygget. Den unike kombinasjonen sørger for at beboerne med elbil får ladet bilen til alle døgnets tider.

– Batteriene i lagringsenheten er faktisk gjenbrukte bilbatterier fra Nissan Leaf – et stjerneeksempel på god sirkulærøkonomi. Teknologisammensetningen gir beboerne bedre kontroll over eget forbruk og tilgang på strøm til elbilen, og sørger for at man kan bruke egenprodusert strøm i de dyre rushtidene, forklarer Helsingeng.

Han presiserer at pilotprosjektet er delvis støttet av forskning, som tar ned investeringskostnaden for beboerne.

Forbrukerne må ta ansvar

En rapport fra Nelfo viser at det er mer gunstig å motivere folk til smartere strømforbruk enn å utføre kostbare utbygginger i strømnettet. Faktisk kan man, med enkle grep, redusere forbruket med hele 90 prosent på de mest belastede tidene av døgnet.

– Vi mangler ikke strøm i Norge, og det er heller ikke et problem at alle biler skal over på strøm. Det er effekttoppene som oppstår når alle bruker strøm samtidig som er utfordringen, sier Helsingeng.

Han mener at løsningen er å unngå situasjoner der alle kjøper strøm samtidig. Det krever økt bevissthet blant forbrukerne og smart teknologi.

Ser for seg en tredelt løsning for bærekraftig elbillading:

  1. Å styre eksisterende forbruk på en slik måte at man frigjør energi til elbillading på tider av døgnet hvor behovet er størst. Det kan for eksempel gjøres ved å senke temperaturen i boligen eller bygget etter klokken 22.00, slik at energi frigjøres på kvelden.
  2. Prioritere laster slik at når kortvarige og effektkrevende laster benyttes, vil effekten til lading reduseres – for eksempel når man lager mat på komfyren. På den måten kan man benytte høyere effekt til billading når man ikke lager mat, slik at ladingen går raskere og effekttoppene reduseres.
  3. Produsere egen energi med nye fornybare energikilder, slik som sol- og vindenergi – og lagre denne til perioder hvor man har større behov for effekt. På den måten belaster man ikke strømnettet med dette behovet, og effekttoppene på strømregningen vil heller ikke bli høyere.
Du vil kanskje også lese

Vil du ha flere nyheter fra onn:time?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Onninen Logo