Slik selger du komfyrvakt
6 minDet er et uforløst potensial for komfyrvakt i norske hjem. Du som fagperson spiller en viktig rolle med å gjøre kundenes hjem tryggere.
HJELP TIL INNSALGET: Terje Lillemo fra CTM Lyng byr på tips til innsalget av komfyrvakt.
Det er et uforløst potensial for komfyrvakt i norske hjem. Du som fagperson spiller en viktig rolle med å gjøre kundenes hjem tryggere.
Norge har vært i verdenstoppen når det gjelder boligbrann per innbygger, og den vanligste årsaken er komfyren. I 2010 kom kravet til komfyrvakt som gjelder nye boliger og ny kurs til komfyren. Folk flest bor imidlertid ikke i nytt hus eller har pusset opp kjøkkenet.
– Vi nordmenn er fryktelig dårlig på brannsikkerhet. Derfor var det så viktig at det kom et lovverk. Vi gjør ikke noe før vi må. Det er rart og synd fordi boligen vår er en så stor del av livene våre, sier Terje Lillemo, administrerende direktør i CTM Lyng.
Han mener installatørene spiller en viktig rolle når kundenes hjem skal bli tryggere.
– Elektrikeren har nøkkelen til boligen. Benytt muligheten til å sikre kundene dine – det er det dette handler om. Vi mener det er det kjempepotensial her, men som leverandør er vi helt avhengige av fagmenn. Det finnes så mange boliger som har behov for komfyrvakt, sier Lillemo og legger til:
– Komfyrvaktens dag er i februar, men det burde kanskje vært hver dag.
Ikke minst er det viktig å sikre at komfyrvakten blir montert riktig. Derfor selger CTM Lyng kun sine komfyrvakter til profesjonelle, selv om stadig flere av konkurrentene tilgjengeliggjør produktene sine for forbruker.
– Vi jobber sånn sett mot strømmen, men vi synes det er essensielt at sensorene blir montert riktig. Det er kjempeviktig at vi ikke sammenligner komfyrvakt med for eksempel et brannteppe, som forbruker kan kjøpe selv. Dette er et avansert teknisk produkt som styrer den største strømforbrukeren i huset. Derfor skal den monteres av en elektriker.
Så lenge man ikke selv har opplevd hva brann innebærer, kan det være vanskelig for forbruker å forstå hvorfor man skal betale 5000 kroner for en komfyrvakt.
– Når man selger inn komfyrvakt handler det om å finne en balanse mellom sterke virkemidler med brann og informasjon om produktet. Selv om vi ikke skal drive med skremselspropaganda tror jeg installatørene kan bruke litt sterkere virkemidler for at forbruker skal forstå at dette er et produkt man må ha, sier Lillemo.
«Komfyrvaktens dag er i februar, men det burde kanskje vært hver dag»
Et annet tips Lillemo har til deg som skal selge komfyrvakter er å velge seg en samarbeidspartner som lager godt materiell, og som underbygger dine salgsargumenter.
– Godt materiell ufarliggjør produktet, og samtidig illustrerer det betydningen komfyrvakten har for sikkerheten til sluttkunden. Det er kanskje den viktigste jobben vi gjør med våre samarbeidspartnere. Man må informere på en god måte, men tørre å fortelle om farene du utsetter boligen din for, om du ikke har komfyrvakt.
CTM Lyng er opptatt av at komfyrvakt er et produkt som skal være enkelt – både for sluttkunden, men også for deg som montør.
– Vårt utgangspunkt er å lage produktene så enkle å montere som mulig, slik at de som skal montere dem ønsker å anbefale dem til sine kunder, sier Lillemo.
Han mener grunnproduktene ikke bør spekkes opp med mye funksjonalitet.
– Komfyrvakten har en enkel oppgave, og forbruker skal være trygg på at den ikke uler og piper i tide og utide. Da mistenker jeg at den kobles ned og havner i en skuff. Hovedargumentet for komfyrvakt er at du ikke blir plaget av den, men når du trenger den så er den der, sier Lillemo.
En av grunnene til at komfyrvakter bør være enkle, er fordi det er en svært sammensatt målgruppe. Målgruppen består av alt fra demente, småbarnsforeldre i ammetåka, studenter med pizza i ovnen og stressede 50-åringer. Alle har behov for komfyrvakt.
– Å lage ett produkt som passer for alle er en utfordring for oss som produsenter, men vi synes selv vi har lyktes bra med det, sier Lillemo.
Å bruke statistikk i møte med kunde kan hjelpe deg med å strukturere gode og troverdige argumenter overfor kunden. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gir årlig ut statistikk over brann. Hele rapporten for 2018 er tilgjengelig på nettet.
Vi har plukket ut noen interessante punkter fra rapporten. Her er fem interessante statistikker som kan hjelpe deg i innsalget til komfyrvakt: